Oak City 2014 Weekend

Søndag den 25. maj 2014 var datoen for dette års Oak City Rally – officielt verdens største og længste sæbekassebil-løb. Det var 2. år for Frie Fugles deltagelse i løbet, og vi havde valgt at udvide arrangementet med en tropweekend fra fredag – søndag, istedet for blot at deltage i løbet.

Vi mødtes i kirken fredag aften kl. 19. Tunge grå skyer hang over København, men der blev slået telte op, hygget og slappet af. Ved 9-tiden kom de tre norske deltagere – Jürgen. Elias og Emilia, alle fra 1. Norstrand og observatører til Oak City 2014. Forhåbentlig fører det til at der kommer flere nordmænd med næste år.

Lørdag efter morgenmaden blev de nybyggede vogne hentet til kirken, og formiddagen blev brugt på den sidste klargøring af vognene:

  • Montering af sæde (gamle stole fra Fuglereden)
  • Montering af for-aksel
  • Fremstilling og montering af flag til hver vogn.
Den sidste aptering af vognene, dagen før det går løs i Farum

Den sidste aptering af vognene, dagen før det går løs i Farum

Ved 11-tiden drog alle mand mod Domkirken for at deltage i Scout Out løbet. Det var nemlig sådan at der i denne weekend var et stort internationalt spejder-event i København – et møde for BP Fellows, en fond i verdensspejderbevægelsen hvor primært velhavende mennesker fra hele verden betaler en masse penge for at blive medlem og dermed støtte spejderarbejdet. Den svenske konge og vores prinsesse Benedikte er meget engageret i dette arbejde, og de var derfor begge med ved starten af Scout Out løbet:

Spejderne lytter til den Svenske konge, inden de skal ud på patrulje-GPS løb rundt i København.

Spejderne lytter til den Svenske konge, inden de skal ud på patrulje-GPS løb rundt i København.

De mange BP Fellows gæster blev fordelt på de mange spejderpatruljer, og løbet gik igang. Scout Out løbet var et GPS styret opgaveløb rundt i indre København. Opgaver og oplysninger om næste post blev sendt til patruljen via en app på en af spejdernes telefon og via GPS overvågning blev patruljerne fulgt rundt i København.

Løbet varede et par timer, og var en stor oplevelse for begge patruljer, selvom det var helt forskellige ting der havde betydning; Spætter gik sammen med den Svenske konge det meste af turen og Falke havde et par amerikanere og et par canadiere med og de gave is undervejs!!

Efter løbet var det planen at vi skulle en tur med havnerundfarten rundt i København for at vise vores smukke by fra for vores norske gæster. Men da vi kom frem til afsejlingstedet ved Holmens Kirke , afgik båden for næsen af os og der var en times ventetid til den næste. Så vi gik istedet over og tog bussen tilbage til kirken.

Aftenen gik med madlavning over bål, rundbold (eller dødbold som nordmændene kalder det) og afsluttende klargøring af bilerne. For en sikkerheds skyld blev bilerne testet på kirkepladsen, og heldigvis var alle tre biler klar til søndagens rally i Farum.

Søndag morgen…..Oak City Rally 2014!

Dagen startede med hektisk pres! Lige præcis denne weekend havde DSB valgt at lave sporarbejde på Farum linien, og rejsetiden blev dermed både forlænget og besværliggjort. Jeg havde sagt at de skulle stå op 7.30 og være klar til afgang 8.30! Vi var imidlertid nødt til at tage afsted allerede 8.15 for at være sikker på at nå frem.

Jeg tog afsted mod Farum 7.40, for at nå at checke de tre biler ind til løbet. Emil kom 8.30 og hentede bilerne. Sammen med Johan og Jürgen blev bilerne kørt til Farum. kl. 9.15 var indcheckning overstået og bilerne klar i startbåsen:

Vognene er kørt  i startbås. Emil, Jürgen og Johan har fået bilerne på plads - nu mangler vi resten af troppen.

Vognene er kørt i startbås. Emil, Jürgen og Johan har fået bilerne på plads – nu mangler vi resten af troppen.

Nu manglede vi bare resten af troppen….. Med Tine som transport-general kæmpede de sig igennem Bus, S-tog, Bus, S-tog. Tine og jeg snakkede sammen 5-6 gange undervejs og jeg var ved at være alvorligt bekymret for at de ikke nåede frem inden starten!

12 minutter i 10 ankom linie A til Farum station med Frie Fugle trop. Jeg ventede på perronen og vi løb ned til bilerne, lyn-fordelte solcreme til alle mand, pakkede det der ikke skulle med på vognene af madpakker og tøj, og blev lige akkurat klar da vognene blev kaldt frem til start.

Vognene står klar til start. 10 km i god varme venter. Den norske fane var tydelig i løbet.

Vognene står klar til start. 10 km i god varme venter. Den norske fane var tydelig i løbet.

10:02, 10:04 og 10:06 begav hhv. 1. Nordstrand, Spætte og Falke bilerne sig ud på de 10 km fra Farum station til Egemose Centret som ligger lige syd for Bastrup Sø. Ruten byder både på asfaltvej, grusvej, heftige bakker og frem for alt samlet 304 biler med mellem 4 og 7 personer ved hver bil!

Løbsruten med start på Farum station og slut på Egemose Centret

Løbsruten (fuldt optrukket) med start på Farum station og slut på Egemose Centret

1. Nordstrand bilen havde desværre et uheld undervejs, hvor Sofie faldt efter 5 km, og desværre måtte udgå af løbet. Men ellers kom alle tre vogne flot igennem turen, og der var plads til smil da de løb over målstregen:

Spættebilen kom ind som den første, i tiden 1:34 og en plads som nr 55 ud af de 304 deltagende biler.

Spættebilen kom ind som den første, i tiden 1:34 og en plads som nr 55 ud af de 304 deltagende biler.

1. Nordstrand bilen har passeret målstregen. Holdet er reduceret med en, da Sofie desværre styrtede halvvejs. Løbstid 1:37 - placering som nr 57.

1. Nordstrand bilen har passeret målstregen. Holdet er reduceret med en, da Sofie desværre styrtede halvvejs. Løbstid 1:37 – placering som nr 57.

Falke-bilen kommer ind som den sidste af de tre vogne. Alle ved godt mod og med den norske fane højt hævet. Løbstid 1:45 - placering som nr 69.

Falke-bilen kommer ind som den sidste af de tre vogne. Alle ved godt mod og med den norske fane højt hævet. Løbstid 1:45 – placering som nr 69.

Problemet ved at starte tidligt og løbe i en rimelig god tid er at man skal vente i laaaaang tid før alle vogne er kommet over målstregen og præmieuddelingen kan begynde. Det må vi arbejde på næste år – måske vi kan få nogle forældre med i det praktiske arrangement, så der kunne være lidt liv og aktivitet ved målet!?

Allerede inden præmieuddelingen måtte offentlig-transport holdet afsted. Resten var med ved præmieuddelingen og pakkede derefter vognene på lastbilen og kørte mod kirken.

Ved 4-tiden nåede alle mand kirken, pakkede teltene sammen og kunne tage hjem efter en begivenhedsrig weekend. Vores norske gæster havde fly hjem kl 20.30, så de fik lidt aftensmad, afslapning og mulighed for at sy Oak City Rally 2014 mærket på uniformen, inden turen gik til lufthavnen og checkin mod Oslo.

 

Posted in Troppen

Skriv et svar

Seneste indlæg

Seneste kommentarer

Arkiver